De klassieker voor beginners en gevorderden dankzij flatcrown vork, comfortabel zadel en 1.95" banden.
In principe is de maat van de eenwieler niet helemaal gelijk aan die van een fiets. Terwijl eenwielers tussen 12" en 18" bedoeld zijn voor (opgroeiende) kinderen, zijn er ook gekke muni-rijders die op 12" eenwielers rijden om voor de lol een proefrit te maken. Maar zodra je op een 20" kunt rijden, is de maatkwestie meer een kwestie van persoonlijk gebruik. Een 20" is prima voor hockey, freestyle, soms ook voor basketbal of "normaal” eenwielrennen. Bovendien geldt dat hoe langer u wilt fietsen, hoe groter de wieldiameter moet zijn.
Voor de QU-AX eenwielers geldt de volgende tabel voor de standaarduitrusting met betrekking tot de aanbevolen maat met de bijbehorende staplengtes. Het meten van de kruislengte is heel eenvoudig: meet de afstand van de grond tot je kruis, zoals op de foto rechts - bij voorkeur met schoenen aan, want zo zit je straks op de eenwieler! Bij de Munis 19", 24", 27,5" heeft de zadelpen een verstevigingsgieting - als u achteraf een zadelpen zonder gietsel monteert, kunt u nog eens ca. 7 cm van de minimale kruislengte aftrekken.
Voordat u de machine benadert, moet u controleren of de helm op uw hoofd zit en de kniebeschermers op de juiste plaats zitten! In tegenstelling tot het paard, kun je niet meteen zien waar de achterkant is en waar de voorkant. Maar als je goed kijkt, zie je dat de eenwieler een rijrichting heeft. De zadelpenklem wijst naar voren, d.w.z. de bouten wijzen naar achteren. De pedalen zijn in de rijrichting links en rechts gemarkeerd, zodat de bouten tijdens het rijden niet losraken. De juiste zadelhoogte kan op dezelfde manier worden gevonden als op de fiets: als je op het zadel zit, moet je knie min of meer doorgedrukt worden in de onderste trapstand. Een tip voor de eerste pogingen: zet het zadel wat lager! Het is wat makkelijker en je weet: "hoe hoger, hoe platter! ”
Zo vind je de juiste zadelhoogte!
Als je goede vrienden hebt, neem er dan een mee. De hulp is niet slecht voor de eerste pogingen. Als je echter in je eentje wilt trainen en na een paar dagen je geheim wilt onthullen, zoek dan een terrein met een vlakke ondergrond en een reling waar je je aan vast kunt houden. Deurkozijnen of telefooncellen zijn ook ideaal, omdat je jezelf met beide handen kunt ondersteunen.
Nu kun je beginnen?
Houd je met één hand vast aan de reling of je begeleider. Zet het zadel tussen je benen en het rechter pedaal moet op 4 uur staan. Als je het pedaal indrukt, schuift de eenwieler automatisch onder je lichaam en zit je op de fiets (of niet). Een ding is zeker, je bent nu ongeveer 5-6 uur verwijderd van het rijden op een eenwieler. Je doel moet zijn om je gewicht in evenwicht te brengen bij de volgende pogingen. Houd je bovenlichaam altijd rechtop en leun op je helper voor steun.
De volgende stap is nu om verder te gaan. Laat één hand los van de leuning en probeer een beetje vooruit te komen. steun_3 Gefeliciteerd! Nu ben je ongeveer 3-4 uur verwijderd van het rijden op een eenwieler. Nog een belangrijke tip, als er een val dreigt, laat dan altijd de fiets vallen, want een goede fiets kan het aan, jij waarschijnlijk niet.
Zo, nu rest er nog maar één ding. De weg is het doel. Plotseling rijd je een meter alleen, dan twee… en dan begrijp je ineens niet meer waarom het begin zo frustrerend was. Nu kun je stoppen met je geheime training en het openbaar maken. Het "aha" effect van je medemensen zal niet gering zijn. Blijf koel en als je moet afstappen, zoek dan een lantaarnpaal, boom of iets dergelijks om weer op te stappen. Op de vraag hoe men zoiets leert, antwoordt men met: ” Je moet een beetje slim zijn”. Dat is echt cool, hè?
Ik heb het gevoel dat ik kan vliegen!
Nu moet je een paar ritjes maken om te wennen aan de reacties van de motor. Het bovenlichaam moet altijd rechtop staan en kijk niet naar beneden naar de fiets. Het trappen zal nooit helemaal rond zijn, maar u zult merken dat de fiets reageert op uw bovenlichaam en heupbewegingen. Als je het gevoel hebt dat je voorover valt, maak dan een snelle trapbeweging en de fiets gaat weer rechtop staan.
Het volgende wat je moet proberen is om zonder hulp omhoog te klimmen. Het pedaal met uw zwaaibeen moet op het laagste punt staan. Zoek een klein obstakel zodat de motor niet meteen naar voren rolt. Als u nu veilig rechtop kunt staan, kunt u nu de vrije montage zonder obstakel proberen. Het slagingspercentage zal maximaal 1:10 zijn, maar door hardnekkig te oefenen zal dit percentage snel dalen en na een paar dagen heb je het” in”.
Rijden in bochten zonder stuur?
Op lange afstanden zul je merken dat de motor af en toe van richting wil veranderen. Je verandert dit automatisch onbewust door je bovenlichaam in dezelfde richting te bewegen en zo je evenwicht te hervinden. Als je bewust van richting wilt veranderen, is het vergelijkbaar met skiën of snowboarden. De heup activeert de draaibeweging, waarna het bovenlichaam en de uitgestrekte arm in dezelfde richting gaan. In het begin maak je vrij grote cirkels, maar daarna worden ze steeds kleiner.
Om nog meer te leren en perfect te worden, kun je het beste lid worden van een sportclub of een eigen groep beginnen. In de bijlage vind je enkele boekentips of zeer goede video's over eenwieleren. In Japan is eenwieleren altijd een verplicht vak geweest in de lichamelijke opvoeding. Trouwens, ik had altijd een 5 voor wiskunde maar een 1 voor sport en ik leerde op mijn 35e fietsen. Maar het is een feit dat jongeren er veel sneller zijn.
Wist je trouwens hoe eenwielers fietsers noemen? "Training wheel riders”!
Have fun on a bike!
Merk | QU-AX |
---|---|
fabrikant nummer | 1106 |
Fietstype | eenwieler |
Kleur | Zwart, Oranje |
Framemaat in cm | 51 cm |